Music Player

Thursday 4 February 2016

Resepi biskut coklat chip

Cuti-cuti macam nih memang rase bnyk benda nak buat..Kalo ade cukup bahan ade jerk aku rase nak cube masak..Bile belek2 petiais,aku tengok biskut anak-anak dah nak abes..Aku ingat nak buat biskut coklat chip...tengok bahan ade so set...Bolehla kite membakar lagi huhu

Bahan-bahan

1 cawan mentega (aku Pakai marjerin pelangi jerk)
1 cawan gula castor
1 cawan brown sugar
2 biji telur
2 sudu teh esen vanila
3 cawan tepung gandum
1 1/2 sudu teh baking soda
2 cawan coklat chip
1 cawan badam cincang, bakar seketika (yang nih aku xbubuh)



Cara Penyediaan:



Pukul marjerin, gula kastor dan gula perang 
sehingga sedikit kembang dan sebati. 


Ok..dah jadik sedikit kembang..Aku pukul pakai whisk
 jerk malas nak kluarkan mixer


Lepas tuh masukkan telur sebiji demi sebiji dan esen vanila.


Sampai texture die jadik macam nih


Masukkan tepung, baking soda dan garam
(ayakkan bersama)..Masukkan sekali coklat chip


Gaulkan sebati..doh nye jangan 
terlampau lembik dan terlalu keras


Sampai jadik macam nih doh kite tadi,scoop adunan guna sudu...
letak kan dalam dulang pembakar..Pastikan korang jarakkan 
sebab nanti biskut akan mengembang


Bakar dalam suhu 170c
(aku bakar sampai 30minit sbb bahagian bawah
biskut lembik..Bakar lame sket baru keras..Ikot
pada korang punye oven kot..Ikot resepi
sebenar bakar 10min-15 min jerk)


ok siap dah biskut untuk dimakan..Buat punyela
 lame..habes kejap jerk hihi

Tips:

Kalo nak bagi biskut tebal dan ranggup, bila korang scoopkan adunan dalam dulang pembakar,masukkan dulu adunan dalam peti ais selama sejam...lepas sejam dan oven pon dah panas..terus masukkan biskut korg dan bakar..selamat mencube :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...