Music Player

Sunday 31 January 2016

Resepi Mee Rebus Hj Wahid

Fuhh penat betulla semalam smpi xsempat nk update blog..Pagi-pagi prepare untuk berniaga..Tengahari plak kluar pergi carik barang untuk barangan lasagna untuk order org JB huhu..harinih baru sempat nak update resepi mee rebus...Resepi mee rebus yang aku jual nih terkenal dekat Johor..Dorang dok panggil mee rebus Hj Wahid..Terima kasih Pak wahid sbb shared resepi hehehe...Amaran...Bahan-bahan dekat bawah nih aku agak2 jerk sukatannya..aku xske detail2 sgt..ikutla sesedap rase korang eh :) ..Mee rebus yang aku buat nih versi derhaka sket sbb xbanyak bahan...kehkeh mahap yerk pak wahid    

Bahan-Bahan Kisar

Bawang Besar 1 biji
Bawang Putih - 3 ulas
Lengkuas - 1 inci
Halia - 1 inci
Udang kering - segenggam

bahan-bahan A

Gula Melaka /Merah - 1 sudu besar
Serai - 2 batang 
Serbuk kari
1/2 daging /tetel
Keledek oren - 4 biji sederhana besar

Bahan - bahan B

Mee Kuning 450gram
Cili hidup - dihiris
Limau Kasturi 
Bawang goreng
taugeh yang dicelur
Telur Rebus dibelah Dua
Keropok Udang


Bahan-bahan Keropok Udang (bahan C)

tepung Gandum 1 sudu
tepung jagung 1 sudu
udang kering dikisar
Udang pepai
kunyit secubit


Tumiskan serai


Tumis bahan-bahan kisar hingga garing



selepas tumisan bahan kisar,tumis pulak rempah kari..
Rempah kari aku campur sket dgn air..
Tumis sampai pecah minyak


Masukkan daging..Daging sajer jerk xrebus dulu..sbb rasenye same jerk kalo campak terus dlm masakan..tetap akan jadik stok daging jugak kan dalam kuah..lagipon aku nk cepat settlekan masakan hahaha(itula main utama xbuat stok dgg sebenarnye :P)


Blend keledek smpi jadik tekstur macam nih
(keledek rebus dulu eh bagi empuk..korg blend keras2 mau meletup blender korg haha)


Masukkan keledek yg dah dikisar


Last baru masukkan gula melaka/merah
masukkan jugak sedikit garam...
Biarkan smpi kuah jadik pekat..

kalo resepi mee rebus hj wahid nih xsah kalo xde kerupuk udang nye...bahan-bahan untuk kerupuk tuh senang jerk..Cuma bancuh bahan-bahan C jadik sedikit cair (jgn terlampau cair)...kemudian gorengkan dalam minyak yang banyak dan panas..Just dropkan sikit2 dalam api yang panas..Bila da bertukar warna/garing da boleh angkat dan toskan..



Lepas tuh bolehla korang makan bersama dengan bahan B tadi...macam aku bagitau awal-awal tadi mee rebus aku buat nih versi derhaka sket tapi still rasenye umpphhh...selamat mencuba :)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...