Music Player

Saturday 20 February 2016

Resepi Kuih cakoi yummyliciousss

Best betul harinih cuti...Rase forever plak kalo kat tempat keje huhu...So harinih kite sarapan cakoi la plak...aku pernah makan cakoi dekat-dekat area rumah..punye la lembut..aku selalu try buat tapi xpernah jadik selembut yang aku pernah makan...hampa la jugak kan..tapi xpenah giveup..after cube banyak-banyak resepi, akhirnya aku jumpe resepi yang aku rase paling perfect..tapi tang rupe jerkla xberapa perfect lg sebab aku bukan nye seorg yg penyabar...asal boleh jerk hahaha..

resepi cakoi yang lembut gebu

1kg tepung gandum
11gram mauripan (1 peket)
1 biji telur
3 sudu kecil gula
3 sudu kecil garam
6 sudu kecil baking powder
1/2 cawan minyak masak
Air

Cara-caranya :-

** Masukkan yis,gula,air suam dan asingkan hingga berbuih

** Dalam bekas yang lain, campurkan tepung,gula,garam,baking powder dan telur..Masukkan air sedikit demi sedikit..Gaulkan sehingga mendapat satu adunan yang sangat lembik...Masukkan sekali yis yang terlah berbuih

** Kemudian masukkan minyak masak dan gaulkan sehingga adunan nampak berkilat

** tutup adunan dan biar hingga 4jam (naseb mmg aku bangun awal nk menjual...sempatla buat kjap huhu)

** dah kembang,gaulkan lagi supaya keluar gelmbung udara dalam tepung tadi dan biarkan selama 30 min lagi

** kemudian ambil doh tadi dan leyekkan diatas penggelek..kemudian potong-potong kepada bahagian kecil dalam anggaran selebar 2-3 cm

** salah satu dari potongan tadi dilalukan dibahagian tengah doh dengan menggunakan lidi basah..tindihkan bahagian yang berbelah tgh sedikit dgn sebahagian lagi yang satu (yang kosong)
(buat 2 keping doh yang ditindihkan

** Panaskan minyak..pastikan menggoreng cakoi dengan minyak yg sangat panas eh..

** semasa nak menggoreng,tarikkan tindihan tadi menjadik panjang (jangan smpi putus plak huhu)
Goreng sehingga warna bertukar warna..bab nih aku paling suke sebab tarik macam getah...i loike hahaha


Inilah hasilnye gorengan cakoi yang aku buat tadi..tapi aku buat pendek2 jerk sebab panjang sangat xmuat plak kuali aku nak menggoreng hihi...dekat sini rata-rata yang menjual,dia akan jual sekali dengan sos manis...macam sos pandan tuh..tapi aku xberapa minat..aku makan dengan kuah kacang baru la terangkat bak ang kehkeh...resepi kuah kacang nanti la aku share eh..ape-ape pon selamat mencube!!!! :)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...