Music Player

Wednesday 10 February 2016

Sembelit selepas bersalin

Majoriti ibu-ibu selepas bersalin akan mengalami masalah yang sama macam aku iaitu sembelit..Biasenye ketakutan nk membuang nih at least 2hari pertama selepas melahirkan anak..Semua nih gara-gara takut jahitan terbukak kalo meneran huhu...huisshh aku memang setiap kali bersalin akan menghadapi masalah yang same..kadang-kadang bile "nature calling" aku rase nak nanges pon ade hahaha

Antara sebab-sebab fizikal yang boleh menyebabkan sembelit :-

**Jumlah hormon progesteron yang tinggi semasa hamil
**proses kelahiran yang dibantu seperti forseps
**pernah melahirkan bayi sebelum ini
** pengambilan pil zat besi (yang nih amek masa mengandung)
**terdapat jahitan

Masa mula-mula beranak dulu,aku cube makan makanan yang berserat tinggi macam buah-buahan dan minum air yang banyak...Yerla nak menyusukan anak memang kene minum bnyk airpun kan...Aku makan macam-macam buah dah..betik ngan pisang tapi entah nape sembelit aku still jadik selepas bersalin..Biasela lepas bersalin memang aku jadik penakut nak meneran buat kali ke2 sebab tuh jadik sembelit kot hahaha

Seelok-eloknye lepas bersalin tuh,rajin-rajinkanlah diri untuk turun dari katil dan berjalan sekerap yang mungkin...Bila asik duduk atau baring itu yang akan menyebabkan sembelit korg makin teruk..
Dan kalo dah ade panggilan ke tandas tuh,jangan la lengah-lengah..Kalo xjadik macam aku hah dok sembelit setiap kali bersalin..Takut punye pasal

Dari hasil google aku selepas bersalin dulu,antara cara untuk melepaskan hajat,korg lipat dua tuala wanita lepas tuh letakkan atas perineum dan tutup bahagian jahitan..tekan dari depan supaya jahitan tak terlucut...dengan cara ini dapat menyakinkan bahawa jahitan takkan terkoyak..Tapi pada aku yang pengecut nih,memang xla aku buat..takut nak mencube dan akhirnya sembelit la jawab nye...errkkkk...(pengecut2 pon anak dah 4 hahaha)


Kalau dah semua cara xjalan, last2 aku amek pil Laxodyls...untuk lawaskan sembelit...Nih pon dah tahap giveup bile sume cara diatas dah xberkesan untuk aku hahaha..lame jugak aku hadap sembelit..dari beranakkan Aisy 8dec..22 dec baru beli..punye lame aku tanggung saket sembelit nih..Ubat nih makan 2biji 2kali sehari..effect ubat at least lepas 8jam korang makan...xde la korang kene berlari-lari g toilet nak melabur kehkeh...


ini pulak cecair enema..untuk lawaskan najis jugak...selalunye aku pakai enema nih sebelum proses nak melahirkan anak..itupon nurse yg masukkan...iyela kalo nak beranak tapi sembelit susahlah baby nak keluar...kalo dah atas bawah meneran kan hahaha...tapi kesan enema nih memang cepat..ubat nih dimasukkan dalam dubur...xsampai 5min memang ler melabur...tapi bile pkai ubat nih sebelum saket bersalin,jgn plak meneran,biar ubat nih yg jalankan tugasnye...kang xpasal2 baby pon kluar sekali..buat naya jerk...aku pkai enema lepas beranakkan ariana..tapi xberape berkesan lps byk kali pakai...dlm seminggu still jadik sembelit..

Apa-apapon ubat-ubatan nih xdigalakkan untuk guna dalam tempoh yang lame...paling lame aku guna pon dalam seminggu..Alasannye ialah supaya badan tak terlalu bergantung pada ubat-ubatan...nanti usus kita jadik "malas" sebab terlalu mengharapkan ubat untuk penyahtinjaan...macam mengganggu sistem dalam badan plak...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...