Music Player

Thursday 21 April 2016

Zara Qistina - Autisme ?????

Satu hari ditempat keje,masa nak pum susu,hubby aku hantar sms awal paginya..biasenye die hantar sms lepas hantar Qis pegi sekolah...Hubby aku gtau yang cikgu die advise suruh kalau boleh xpayah la hantar Qis g sekolah same lagi..die suh anta ke sekolah khas..Cikgu Qis siap bagitau location sekolah khas tuh kat Batu Arang..Tapi bila sampai,ramai kanak-kanak yang OKU dan SD..Bila ditanya macamna nak daftar sekolah khas tuh,cikgu sana bagitau kena dapatkan kad pengesahan OKU...hurm terasa sedihnya rasa hati bile cikgunye tak nak terima dah Qis sekolah kat situ..katanya demi masa depan Qis yang tak mampu bercakap....tapi entahla..ibu mana yang tak terasa kalo kene macamnih..nak2 bila kena dapatkan surat pengesahan OKU..

Hubby aku macam terlalu beria sangat nak hantar Qis kesekolah khas...kononnya demi masa depan Qis..Masalahnya betul ker Qis autisme???pandai2 jerk nk label Qis nih autisme kan...entah nape kuat naluri hati aku sebagai ibunya yang Qis cume ada masalah speech delayed...Mungkin salah kami jugak yang kurang berbual dengan die...entah la apa-apa pun memang kamilah org pertama yang patut disalahkan...

Minggu nih memang aku xlarat keje sebab demam urat..xlarat nak travel jauh-jauh..dengan aircond ktm ngan tren awal pagi tuh...adoiiii lagi melambatkan aku untuk baik kalo aku gigihkan gak nk keje (alasan abadi hahaha)...jadik alang-alang aku MC,aku suruh hubby aku pegi KKIA untuk dapatkan surat refer dari doktor...yerla apa-apapon kene la dapat rujukan dari klinik dulu kan...Hubby bawak Zara Qistina dan Zara Ariana sebab due-due lambat bertutur...


Akhirnya selepas di diagnose, Zara Ariana xpayah followup dekat hospital..walaupon die jugak lambat berckp,tapi still ada potensi untuk bercakap..manakala Zara Qistina, didiagnose speech delayed..Qistina boleh mendengar tapi kurang keupayaan untuk fokus...Bayangkan suruh ambil barang depan muka die pon,dia xmampu buat..hurmmm sedih sangat tuhan aje tahu...kadang-kadang smpi tangan bape kali naek sebab tak tahan sabar tgk dier yang xfokus..Panggil ibu ngan bapak pon xboleh...tapi apa yang buat aku yakin dier bukan autisme ialah melalui pemerhatian aku sendirik


Antara tanda-tanda diatas,adalah beberapa yang terkena pada keupayaan Qis sekarang...Tapi tak la banyak mana..yang paling ketara ialah xbercakap la...Qis still boleh bermain dengan adik beradik die yang laen..main kejar-kejar satu sama lain..still bagi respond bila dipanggil namanya,sentiasa menari kalo ada lagu yang disukainya...selalu humming atau nyanyi lagu-lagu (ada keupayaan untuk mengigat)...Kadang-kadang bila aku cuba pandang mata die,die still mampu pandang mata aku walau xlama...dan Qistina suka dipeluk..sedangkan antara ciri-ciri autisme :-

Ciri-ciri Autisme 

1. Menggunakan bahasa reseptif atau eksperesi yang rendah

2. Menggunakan bahasa yang tubuh yang susah difahami

3. Kurang interaksi sosial dengan rakan sebaya

4. Tiada responds ketika namanya dipanggil

5. kurang menunjukkan ekspresi wajah (marah,sedih,gembira)
6. Tak nak senyum bila diajak berbual

7. melakukan gerakan yang sama secara berulang

8. cepat marah pada hal-hal biasa

9. taknak bersentuhan (berpelukan) dan menhindarkan diri dari konteks mata

10. Lambat bertutur


Tapi apa-apa pon kene la tunggu result dari appoitment dokter nanti dekat hospital selayang..tapi mak aiihh lame benor appoitment nye..bulan 6 nih baru 1st followup..xpela anak janji ade dah followup...yes salah aku ngan hubby gak sbb tak anta terapi awal,tapi entahla aku cepat berfikir untuk bagi Qistina peluang untuk bercakap..lagipon pada aku 3tahun kebawah tuh masih lagi dalam proses untuk bercakap..xsemua anak-anak mempunyai kebolehan yang sama kan??

aku kagum dengan mereka yang punyai anak-anak autisme..Antara yang aku tahu ialah anak kembar Zarina Zainudin..Sorang tuh mild autisme dan seorg lagi hyper autisme...betul-betul kagum aku tengok kesabarannya jaga kedua-dua anak syurga nih terutamanya yang hyper autisme...tabah betul die...semoga ibu-ibu yang ada anak-anak autisme nih diberkati Allah..ganjaran besar sangat untuk mereka yang menjaga amanah Allah nih sebaik mungkin..jangan disia-siakan mereka nih...




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...