Music Player

Sunday 21 February 2016

Cara Aktifkan RHB SmartValue Credit card




Kalo korang nak tau sekarang RHB dah stop partnership dengan Tesco..so whuteva kad RHB debit atau credit card yang bawah tesco akan mula diactivate pada 29 Feb 2016..Memandangkan kad debit aku ialah tesco card,so kenalah aku pegi tukar..Naseb la RHB bank dekat jerk dengan opis aku..

Jumaat lepas plak credit card replacement aku dah smpi..tapi basah lencun plak..adeiii...janganlah rosak kad..kalo x jenuh plak aku kene ganti lagi...Kalo debit card rasenye takde masalah untuk korang cume dah dapat kad tinggal tukar pin number kat mesin ATM..biasenye default pin number ialah 123456..Tapi kalinih aku nk explain pasal credit card activation..

Sekarang nih bank negara dah nak memperkenalkan sistem chip & pin..maknenye ape-ape transaksi dekat kaunter nanti perlukan number pin..same macam penggunaan debit card dekat kaunterla..tujuannya ialah untuk sekuriti..Tapi tentang chip n pin tuh aku explain len kali eh sebab aku pon x-expert lagi huhu

Sekarang senang jerk untuk buat pengaktifan credit card RHB..kalo dulu memang kene call call center untuk buat pengaktifan dan aku tau memang susah ler bebenor nk get through kan??setakat nak aktifkan kad jerk pon..aduhhaiii kalo aku pon saket kepala gak nak menghadap...Tapi sekarang ada 3 cara untuk korg buat pengaktifan kad kredit korang tanpa perlu melalui call center...nk tau caranya????

Cara-cara untuk aktifkan kredit kad

Cara Pertama :- Melalui SMS

** korang cume perlu taip RHBACT <jarak>ic num <jarak> 4 nombor terakhir num kad..lepas tuh hantarlah sms korang ke 63633

Cthnye RHBACT 751107145342 1234 

Masa aku dapat kredit kad,aku buat pengaktifan melalui sms jerk..memang senang..korang akan dapat sms memaklumkan yang pengaktifan berjaya..Tapi kene ingat ek..Kalo korang ade supplimentary kad atau kad tambahan yang korang bagi kat sape2,pengaktifan kad hanya boleh dibuat menggunakan HP NUM SUPP CARD!!Maksudnya masa mula-mula korg apply supp card,korang kene guna number suppcard untuk buat pengaktifan kad dorg..kalo tak memang xbolehla aktivate yerk anak-anak sume


Nih contoh yang aku buat mase activation due-due kad..kad aku ending num 8 dah aktif tapi bile aku nk aktifkan guna hp num aku untuk suppcard yg ending num 5..xberjaya okies..bile guna num hp hubby aku untuk kad die barula boleh hihi

Cara kedua :- RHB Internet Banking (RHB NOW)

Masuk dalam http://logon.rhb.com.my/

** korang kene pastikan internet banking korg masih lagi aktif ek..Jangan lebih 3BULAN xaktif...diulangi 3BULAN..kalo dah expired internet banking korg,memang la leceh..nk kene reregister balik..kalo kad tak aktif plak??kene pegi branch plak..Tapi jangan risau kalo dah memang xde internet banking korg still boleh aktifkan kad korg guna sms yerk..Tapi kalo num telefon pon dah tak guna yang lame??sori xleh tolong memang kene pegi branch nak update num baru eh..ape boleh buat..call centre xboleh buat untuk register num baru huhu

Cara ketiga :- RHB PhoneBanking

Yang nih korang kene register dulu phonebanking id samada dekat branch atau ATM machine...dah dftr phonebanking barula korg kene call call centre RHB 0392068118 untuk semenanjung dan 082276 118 untuk sabah dan sarawak...

Antara 3 pilihan tadi,bagi aku sms dan internet banking paling mudah sebab kedua-duanya aku ada...

Sekarang nih secara berperingkat,setiap transaction yang korg buat dekat kaunter pembayaran akan mintak pin num kad..Jadik memang semua kad kredit khususnya RHB akan hantar dan perlu untuk korang dapatkan Pin Num..Jadik jangan ambik remeh yerk..kang xpasal-pasal xdpat bayar guna credit card..nk tepon call center..paham-paham la eh..jadik jangan crik masalah yang sendiri create yerk??

Cara Untuk dapatkan Pin Num untuk kredit kad

Pilihan pertama : RHB ATM

Yang nih kene tunggu dapatkan Mel Pin dari RHB..Bila dah dapat surat pin num dari RHB,korg just pegi dekat RHB ATM MESIN dan tukar temporary pin num korang kepada num pin sendirik

Pilihan kedua : RHB Internet Banking (RHB NOW)

Kalinih aku gunakan IBK aku untuk dapatkan pin num baru aku yang baru...dekat sini aku sharekan step by step cara untuk dapatkan pin num melalui RHB now korang

1. Masuk profile korang dan pilih Change my card pin


2. Kemudian dia akan ade selection untuk kad mane yang korg nak request pin number..lepas tuh tekan next untuk proses seterusnya


3. Bila dah tekan next die akan hantar temporary pin num dekat num hp yang dah register..Pastikan num HP korg xpernah tukar..kalo pernah tukar silalah ke bank atau atm mesin nk dftr num baru...


4. Nih sms confirmation untuk req temp pin


5. Masukkan temp pin yang korang dapat tadi lepas tuh korg akan diminta untuk masukkan korgnye pin num sendiri


6. Korang akan dapat pemberitahuan yang pin num dah berjaya ditukar..Macam kes aku yg kat bawah nih aku lupe nak snap pic detail akaun sendirik..nih aku try guna IBK aku untuk req pin num hubby aku tapi tak boleh..macam yang aku bgtau awal tadi,kene guna num hp / account owner supp card sendirik..memandangkan IBK hubby aku dah expired so xdptla nk tunjukkan..yang bawah nih just aku tunjuk contoh jerk...




Oklah sekian sahaja entri aku pada harinih..entah bila nak dapat pin mailer untuk tukar pin number kad dier..senangnye kalo ade IBK..jadik pengguna bank xkesah korang pengguna bank mane sekalipon,aku rase cara yang paling best untuk buat transaction guna simpanan korang yerla dengan gunakan IBK..bayar bil sekarang pon guna hujung jari jerk...kalo xpaham ape-ape bolehlah drop ape2 question kat bahagian komen eh..sharing is caring :)









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...