Music Player

Wednesday 9 March 2016

Rayyan dengan virus roseola

Pernah sekali Rayyan demam panas...smpi almost cecah 40c...naseb aku memang simpan ubat bontot...so aku masukkan ubat bontot smbil basahkan2 badan Rayyan dengan kain lembab..lepas 2-3 hari lepas demam panas die on off, aku tgk dier makin lembik..Tapi demam dah xde..tapi still nampak aktif..dah start minum susu..Tgh belek-belek suhu badan Rayyan,tgk2 badan dengan muka dier penuh bintik-bintik merah macam ruam




Mak aii mase nih memang aku gelabah gaban la...aku ingat campak..atau yang lebih serius dari tuh..Dek kerana zaman IT la katekan,aku dok upload gambar Rayyan nih kat FB dan mintak pendapat dorg tentang ruam Rayyan nih..dan ade sorg member yang aku kenal dari FB kelab eczema, Jassne , die beritahu yang nih iyelah virus roseola..aiikk aku dah masuk anak 3 mase tuh memang aku xpernah tau wujud virus nih..mati-mati igt campak..tapi kalo campak mesti gatal kan??ini dok lemah jerk badannye..

Roseola merupakan virus yang lebih menyerang bayi atau kanak-kanak yang berumur enam bulan ke satu tahun setengah..Antara gejala virus kepada penghidap ialah demam dan ruam pada kulit..Kebiasaannya virus ini dah berada dalam tubuh selama 1-2minggu..Pada tahap awal,bayi atau kanak-kanak yang menghidap virus ini akan mengalami demam tinggi,batuk,sakit sendi dan tiada nafsu makan..Selain dari tu,ada jugak yang smpai mengalami pembengkakankelenjar di leher,diare ringan dan pembengkakan pada kelopak mata..

Antara penyebab Roseola

Virus yang dipanggil sebagai virus HHV-6 atau virus herpes tipe 6 antara salah satu sebab terjadinya apabila kanak-kanak terkena dari airliur penghidap virus nih macam bersin atau batuk..ataupon terjangkit daripada alatan yang digunakan dari penghidap virus seperti sudu,gelas atau piring..Tapi seingat aku mase nih Rayyan sorg jerk demam...Die pon xpegi nursery..Mgkin kiteorg ade pegi jalan mane-mane kot smpi berjangkit...wallahualam

Cara untuk mengubati virus Roseola

Biasanya penghidap virus nih akan sembuh dalam masa 1 minggu iaitu dari demam smpi la ruam tuh hilang..jadik kene la sentiasa check suhu badan anak-anak korang...kalo smpi 3 hari berturut still lagi demam cecah ke 39C,better bawak jerk terus pegi klinik atau hospital terdekat...Takut akan ada komplikasi lain macam kekejangan walaupun sebenarnya virus nih jarang menyebabkan penghidap mengalami kekejangan

Pastikan anak-anak cukup rehat dan sentiasa monitor suhu badan mereka..sentiasa bersedia dengan apa jua kemungkinan yang datang...Pastikan suhu bilik sejuk dan jangan berikan anak anda selimut yang tebal.Berikan minuman sekerap mungkin untuk mengelakkan nya dari dehidrat dan tidak merasa haus keterlaluan..


Cara untuk mencegah

Bagi kanak-kanak yang pernah menghidap virus nih biasenya tidak akan terkena lagi buat kali kedua ..Ape yang penting sentiasalan menjaga kebersihan terutamanya apabila penderitan roseola berada di rumah semoga tidak berjangkit kepada org laen..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...