Music Player

Sunday 28 February 2016

Resepi no-bake cheese cake

hubby aku memang minat betul nak memasak nih...nak2 benda baru...yang senang nak dibuat..dok google terjumpe resepi cheese cake yang xpayah dibakar...dia pon nak try buat..org dah nak buat takkan kite nk tolak kan..so aku pon on jerk..janji xsuh aku buat...aku tgh malas hahaha

bahan-bahan untuk dasar kek

300 gm biskut marie
100 gm butter (dicairkan)
1 ½ tbsp gula halus 

Cara-caranya

** Hancurkan biskut marie dalam plastik yang bersih..xkesah la nk ketuk gune lesung ke hape janji hancur jangan berketul-ketul

**Lepas dah hancur,gaulkan dengan butter yang telah dicairkan dan juga gula...gaul sebati

**Lepas dah gaul sebati,masukkan dalam loyang..aku guna yang acuannya saiz 8 inci..Tekan biskut kite tadi dalam loyang sampai padat...kemudian masukkan dalam petiais dalam sejam

Bahan-bahan Adunan Cream Cheese :

250 gm Cream cheese jenama Tartura 
200 gm Non-diary Whipping cream  
80gm Gula caster
1 ½ tbsp gelatin + 100gm air panas

Cara-cara nya :

**Mula-mula sejukkan mangkuk pemutar dalam peti ais dalam 10 minit

**Masukkan whipping cream dalam mangkuk sejuk dan putar dengan mixer sampai kembang..selepas tuh masukkan semula whipping cream yang dah kembang tuh dalam peti ais supaya xcair

** dalam mangkuk lain,pukul cream cheese smpi kembang...(mase nih memang geli hati tgk laki aku..give up xmo buat sebab xdapat nak pukul cream cheese sbb keras sangat...walaupon dah semalaman letak luar...last2 aku tolong buat double boiler..bagi cair sendirik...xtaula cara tuh betul ke x...lantak ler janji senang nk pukul...dari tengok laki mengajuk xmo buat dah hahaha)

** masukkan gula,jus lemon dan bancuhan gelatin..pukul lagi dengan mixer

** masukkan adunan whipping cream dalam cream cheese tadi dan kaupkan dengan spatula

** dah settlekan masukkan bancuhan tadi atas dasar biskut marie tuh..ratakan dengan spatula dan simpan dalam peti ais semalaman..settle!!!


Tadda!!!siap dah....


tgk muke eksen hubby aku..mentang-mentang die yang buat..kalo aku xtolong tang cream cheese tuh memang last-last makan biskut marie jerkla nampaknye hahaha



senang jerk nak buat nih...tinggal carik bahan men campak-campak jerk..semudah ABC...lelaki pon boley buat OK??antara nak buat dengan tak jerk..nasebla dapat laki yang rajin g dapur kalo nak harap aku yang buat...memang 10 tahun lagi pon belum tentu aku nak buat..bukan xpandai tapi malas hahaha..apela punye bini hahaha....nasebla incik hubby dapat aku yang EXTRA RAJIN...aku rajin update blog jerk...sekian  :P


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...